Jos vapaata kapasiteettia on riittävästi, niin kuormanhallintaa ei silloin välttämättä tarvita. Jos asia kuormanhallinnasta tai sopivan latausaseman löytäminen askarruttaa, niin meiltä sähköautonlatausasintuntijoilta saat lisätietoa ja ehdotuksen teille parhaiten sopivista latausasemista ja niihin liittyvistä ominaisuuksista.
Ota yhteyttä info@trevaco.fi tai www.trevaco.fi tai soittamalla +358451876265.
Meiltä kartoitukset, konsultointi, latausasemat, kuormanhallinnat, operaattoripalvelut, asennukset ja suunnittelu.
Mitä tarkoittaa Kuormanhallinta?
Kuormanhallinta koostuu kahdesta sanasta ”kuorma” ja ”hallinta”, ja juuri sitä kuormanhallinta tekeekin, hallitsee sähkökuormaa. Sähköauton latauksessa tämä tarkoittaa, että sähkö jakautuu automaattisesti, kun autoa ladataan. Useita sähköautoja ladattaessa tai yleensä korkealla sähkönkulutuksella pääsulakkeeseen verrattuna kokonaiskuormitus sähköjärjestelmään voi käydä
liian suureksi.
Kuormanhallinta voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin:
Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latausasema säätää lataustehoa automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä kiinteistössä on saatavilla. Tällöin latausasema säätelee sähkön käyttöä kodin muun sähkönkulutuksen mukaan, niin ettei sähköliittymä ylikuormitu.
♦♦
Staattinen kuormanhallinta koskee vain latausasemia, joissa on kaksi latauspaikkaa, tai kun kaksi tai useampi latausasema on kytketty samaan sarjaan. Tällöin latausteho jakautuu tasaisesti kaikille latauksessa oleville autoille. Mitä useampi auto latautuu samanaikaisesti, sitä vähemmän lataustehoa on autoa kohden. Jos ladattavia autoja on hyvin vähän, ne voivat käyttää täyttä tehoa, jos järjestelmä kestää tämän. Jos autoja on enemmän kuin järjestelmä pystyy käsittelemään, ne latautuvat vuorotellen. Staattinen kuormanhallinta sisältyy yleensä kaksipaikkaisiin latausasemiin.
♦♦
Manuaalinen kuormanhallintatarkoittaa , että joissakin latausasemissa on mahdollista asettaa manuaalisesti puhelimen tai tietokoneen sovelluksen kautta, kuinka paljon lataustehoa halutaan ja mihin aikaan. Tämä tarkoittaa, että auton lataamiseen voit esim. asettaa pienemmät tehot päivälle ja illalle, kun kotitalouden sähkönkulutus on korkeimmillaan ja sitten lisätä lataustehoa yöaikaan, jolloin kotitalouden sähkönkulutus on pienimmillään. Tämä on joustava ja edullinen vaihtoehto kotitalouksille, jotka eivät halua investoida latausaseman dynaamiseen kuormanhallintaan ja manuaalinen hallinta on yleensä täysin riittävä vaihtoehto kotitalouksille, joissa on vain yksi hybridiauto.