Sähköauton akku on yksi tärkeimmistä komponenteista sähköautossa.
Se on suuri akku, joka toimii auton energialähteenä ja mahdollistaa auton liikkumisen pelkällä sähköllä. Sähköautojen akuissa käytetään yleisimmin litiumioniakkuteknologiaa, joka on suhteellisen kevyt, kestävä ja tehokas. Akun koko ja kapasiteetti vaihtelevat eri automalleissa, ja niiden kapasiteetti ilmoitetaan yleensä kilowattitunteina (kWh). Myös muita akkutyyppejä on käytössä.
Sähköauton akun suorituskyky riippuu monista tekijöistä, kuten:
- Akun kapasiteetista
- Tehon tiheydestä
- Latausnopeudesta
- Elinkaaresta
Akun kapasiteetti määrittää, kuinka pitkälle sähköautolla voi ajaa yhdellä latauksella, kun taas tehon tiheys määrittää, kuinka paljon energiaa akku voi toimittaa yhdellä kertaa. Latausnopeus puolestaan määrittää, kuinka nopeasti akku voidaan ladata uudelleen, kun se on tyhjä. Elinkaari taas kuvaa akun käyttöikää, eli sitä, kuinka monta lataus- ja purkukierrosta akku kestää ennen kuin sen kapasiteetti alkaa laskea.
Suurempi akun kapasiteetti mahdollistaa pidemmän ajomatkan yhdellä latauksella, ja tehontuotto puolestaan määrittää, kuinka nopeasti akku voi toimittaa energiaa auton moottorille. Latausnopeus riippuu käytetystä lataustavasta, ja akun elinkaari riippuu akun kemiallisesta koostumuksesta ja valmistusprosessista.
Sähköautojen akkuteknologia kehittyy jatkuvasti sekä uusia innovaatioita tulee markkinoille säännöllisesti. Kehitystyön tavoitteena on kehittää akkuja, joilla on pidempi käyttöikä, suurempi kapasiteetti, nopeampi latausnopeus ja parempi energiatiheys. Tämä helpottaisi sähköautojen käyttöä ja mahdollistaisi niiden laajemman leviämisen yhteiskunnassa. Lisäksi tutkitaan uusia akkuteknologioita, kuten kierrätettäviä akkuja ja kiinteitä akkuja, joita voidaan käyttää esimerkiksi kotitalouksien energiavarastoina.
Sähköauton akku on suunniteltu kestämään useita lataus- ja purkukierroksia, jolloin auton käyttäjä voi ajaa pidempiä matkoja pelkällä sähköllä.
-Tero Salo, Trevaco Oy