Marraskuussa 2020 voimaan tullut laki vaatii, että keväästä 2021 alkaen kaikkiin uusiin tai korjattaviin pysäköintialueisiin täytyy asentaa sähköauton latausvalmius. Lain myötä sähköauton latauspisteen hankkiminen voikin siis tulla ajankohtaiseksi monelle taloyhtiölle.
Maaliskuusta 2021 lähtien korjattaviin ja uusiin pysäköintialueisiin onkin siis täytynyt asentaa latauspiste. Laki koskee taloyhtiöitä, joiden pysäköintialueella on enemmän kuin neljä parkkipaikkaa. Lakiuudistus on osa tavoitteita, jotka tähtäävät Suomen hiilineutraaliuteen.
Arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä lakiuudistus tuo Suomeen 73 000 – 97 000 uutta sähköauton ja hybridin latauspistettä. Tämän lisäksi uusia latauspistevalmiuksia syntyy satojatuhansia.
Yhdenvertaisuusperiaate
Lähtökohtana latausratkaisujen toteutuksille on yhdenvertaisuusperiaatteen toteutuminen. Jos yhdelle mahdollistetaan latausratkaisu, samankaltainen ratkaisu pitää mahdollistaa myös muille. (AYOL 1:10: Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus tai isännöitsijä ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.)
Kiinteistöliiton ohjeistuksen mukaan osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaate edellyttää, että jokaisella osakkaalla tulisi olla samoilla ehdoilla ja edellytyksillä oikeus latauspisteen asentamiseen autopaikalleen.
On siis tärkeää selvittää, montako latauspistettä taloyhtiöön on mahdollista perustaa olemassa olevan kapasiteetin puitteissa. Osakkaiden kanssa tehdyt sopimukset eivät saisi muodostua esteeksi sähköverkon uudistamiselle, mikäli latauspisteitä haluavia on niin paljon, että sähköverkon kapasiteettia on kasvatettava ja sähköverkkoa uusittava. Myös kustannusten jakautumisessa tulee ottaa yhdenvertaisuus huomioon esimerkiksi asentamalla sähkönkulutusmittarit latauspisteisiin. Lisäksi Kiinteistöliitto muistuttaa, että kun on kyse yhtiön uudistushankkeesta, joka kohdistuu vain osaan osakkeista ja joka tuottaa etua (arvonnousua) vain kyseisille osakkeille, vastiketta maksavat vain ne osakkaat, joiden osakkeisiin hanke kohdistuu (esimerkiksi silloin, jos vain osaan autopaikoista tulee latauspiste).
Latauspisteitä koskeva päätöksenteko taloyhtiössä
Kiinteistöliiton mukaan latauspisteitä koskevassa päätöksenteossa on tärkeää huomioida, kuka hallinnoi autopaikkoja sekä millä tavalla latauspisteiden hankinta toteutetaan (yhtiön hankkeena, osakasvähemmistön hankkeena vai osakkeenomistajan muutostyönä). Latauspisteiden hankinnasta syntyvä maksurasitus ei saa muodostua kohtuuttomaksi taloyhtiön osakkeenomistajille. Kiinteistöliitto muistuttaa, että autopaikkojen varustamista latauslaitteilla pidetään ns. tavanomaisena uudistushankkeena, kun latauspisteiden toteuttaminen ei vaadi muutoksia yhtiön sähköverkkoon eikä sähköliittymään.
Jos siis uudistus voidaan toteuttaa olemassa olevan sähköverkon ja kapasiteetin puitteissa, voidaan asiasta päättää yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksenä ja kaikki osakkeenomistajat ovat velvolliset maksamaan vastiketta uudistuksen kustannuksiin. Tällöinkin kustannusten tulee pysyä kohtuullisina. Tulkintakysymyksiksi ovat kuitenkin nousseet tilanteet, joissa taloyhtiön sähköverkko uusitaan nimenomaan latauspisteiden toteuttamiseksi, sillä tällaista uudistusta ei aina voida pitää tavanomaisena ja siten perustella kustannusten perimistä osakkailta vastikeperusteisesti. Oli tilanne mikä hyvänsä, kustannusten on pysyttävä maltillisina eikä niistä saa muodostua kohtuutonta rasitetta taloyhtiön asukkaille. Kohtuullinen hinta on määritelty sellaiseksi, jossa otetaan huomioon palveluksen sisältö, laajuus, laatu ja muut olosuhteet sekä yleinen hintataso ja markkinahinnat.
Montako sähköauton latauspistettä taloyhtiössä täytyy olla?
Lain mukaan taloyhtiön parkkipaikalla täytyy olla vähintään yksi (1) sähköauton latauspiste, jos pysäköintialue korjataan 2021 maaliskuun jälkeen. Vaatimus koskee myös uusia parkkialueita, joten uudelle pysäköintialueelle täytyy asentaa vähintään yksi hybridi- ja sähköauton latauspiste.
Latausvalmius täytyy kuitenkin asentaa kaikkiin parkkipaikkoihin taloyhtiössä, jossa on enemmän kuin neljä parkkipaikkaa. Siksi kannattaakin harkita useampien latauspisteiden asentamista. Yhä useampi siirtyy bensiini- tai dieselautosta sähköautoon, joten latausasemien tarve kasvaa koko ajan myös taloyhtiöiden asukkaiden keskuudessa.
Moni jo ajaa hybridillä, mutta lataa autoaan jossain muualla kuin taloyhtiön parkkipaikalla. Auton lataaminen taloyhtiön parkkialueella olisi huomattavasti helpompaa talon asukkaille. Latauspisteiden lisääminen taloyhtiön parkkipaikalla voikin siis nostaa asuinpaikan houkuttelevuutta omistusasuntoa etsivien silmissä, mutta myös mahdollisten vuokralaisten löytyminen voi helpottua.
Koskeeko laki ainoastaan taloyhtiöitä?
Uusi laki ei koske ainoastaan taloyhtiöitä, vaan myös muita yli 20 paikan pysäköintialueita, jotka eivät ole asuinkäytössä. Tämä tarkoittaa, että julkisten rakennusten, sairaaloiden, koulujen, päiväkotien ja esimerkiksi kirjastojen täytyy asentaa sähköauton latausvalmius pysäköintialueelle.
Laki koskee yli 20 paikan pysäköintialueita, ja vähintään puoleen parkkipaikoista täytyy asentaa latausvalmius. Lisäksi pysäköintialueelle täytyy asentaa vähintään yksi latauspiste. Autot sähköistyvät nopealla tahdilla nykypäivänä, mutta myös parkkialueet saavat osansa sähköiseen liikenteeseen siirtymisestä.
Latausvalmius tarkoittaa käytännössä sitä, että pysäköintialueelle asennetaan putket tai kaapelia, jotta parkkipaikalle voitaisiin tulevaiduudessa asentaa latauspiste helpommin. Moni taloyhtiö kuitenkin hankkii samantien useamman latauspisteen, koska jos valmius lataamiseen on jo olemassa, niin sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.